For oppankring av større overflatekonstruksjoner som flytende vindturbiner, havfarmer og FPSOer, spesielt i værutsatte områder, må det gjennomføres en nøyaktig kartlegging og evaluering av området før igangsetting av mudring eller plassering av anker og/eller ankerbolter. Argeo har utført flere komplekse oppdrag for å evaluere områder valgt for denne type formål.
Når datainnsamling er gjennomført med AUV har man fordelen av data fra flere sensorer som HISAS og Multistråleekkolodd samtidig og med lik tids-og posisjonsbestemmelse. Dette øker verdien av sammensatte datatyper (integrasjon) for modellering av området.
En viktig komponent i evaluering av en ankerlokasjon er bestemmelsen av de sedimentære sammensettingene under havbunn. Fra multistråle- og sonardata får vi et godt innblikk i topografisk kompleksitet og en første forståelse av mulighetsrommet en har å arbeide med. For å redusere prosjektrisiko samles det inn høy-oppløste seismiske data fra en AUV-montert Sub-Bottom Profiler.
Tolkning, visualisering og datamodellering i 3D
Argeo’s metode er basert på et unikt 3D survey design som implementeres i innsamlingsfasen av prosjektet og avsluttes med avanserte tolknings -og modelleringsverktøy før digital eksport til sluttkunde. Resultatet er digitale eksportformater som lar seg importere sømløst i de fleste software designverktøy og som nå gjør det mulig å evaluere prosjektet fra struktur til fundament.
AUV tilleggsensorer og data
I tillegg til standard utrustning (AUV) inkluderer vi som regel sensorer som gir andre viktige datatyper for beslutninger relatert til bestemmelse av en gitt lokasjon.
- Temperatur og salinitetsmålinger gjennom hele kartleggingsprosjektet
- Akustisk Doppler Havstrømsprofilering (ADCP)
- Cathx stillbilder med LED blits
- UHD: 4096×2304 pixels @ 7 fps
- HD: 2048×1152 pixels @ 30 fps
- Lasermålinger 100.000 punkter og 50 linjer per sekund
- En rekke andre miljøsensorer (O2, CH, Oil-in-Water) ++
Under et eksempel på bildekvalitet fra Cathx kamera montert i HUGIN fra et miljøkartleggingstokt med AUV.